Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

Sjuk Nixxas & sjuk matte

Av Tina - 1 januari 2009 21:39

Ska försöka få ner några rader. Jag är heldäckad och vet knapt vad det är för dag. Har legat med 40 graders feber i 1½dygn, längen sedan jag var så sjuk. Jag brukar kunna ha hög feber utan att bli så däckad. Idag är det bättre tack o lov, har bara varit nära på att svimma då mamma och jag skulle ut med hundarna, hon fick ta över och jag dåsade till på golvet..... nu känns det som om jag har knarkat klart och jag vill bara upp på benen igen...Jag är less på att vara sjuk och framförallt när jag är LEDIG, och så har vi stora tävling som jag inte har kunna gjort ett skit på hittills. I mor´n ska det sista förberedas och jag hoppas våga köra dit,,,,,, vill gärna att hundarna ska få träna lite också, det var ett tag sig...


I måndags var vi till Södra Djursjukhuset i ett par timmar. Vi träffade Sofie Gäfvert som är ortoped. Nixxas symtom visar inte på sheltihäl, knäluxation, eller något som kan beskrivas som ngn speciell diagnos.... Hon kunde inte luxera på senor eller andra leder som skulle tyda på något i den stilen. Hon skulle kunna ha en sheltihäl "på gång", (en ovanlig en) men att det är onödigt att gå in i en led och fixa den och sen visar det sig att det inte skulle vara det, så jag är tacksam över att vänta på ingrepp in i det sista, men det är ju ändå veterinärerna som säger vad hon behöver. Hon borde haft andra symtom och oftare hoppat på tre ben och även haltat, vilket hon inte gjort.

Vad ortopeden kände var en liten, liten svullnad i vänster bakbed som vi fick Metacam emot, som man även får med hundar med Spondylos. Nixxa har en ländkota, som blev röntgad, som ser lite annorluna ut och att det kan vara nerverna som går ner mot vänster bakben ibland kan få sig ett tryck, precis som när ngn av våra egna nerver spökar och man få ont  helt plötsligt och så går smärtan bort igen.

Nixxas symtom på att hon aldrig varit halt eller varit extra rädd om benet eller så kan visa på att det bara är en nerv som kommer ikläm pga svullnaden. Vi ska käka inflammationshämmande i 21 dgr och sedan återbesök hos Anna, sjukgymnast, för att se om svullnaden lagt sig och se om vi då kan börja uppta träningen igen :o) Vi ska ändå fortsätta rehaba med vikter och simning. Sofie och Anna samarbetar och skulle diskutera Nixxa och bilderna dagen efter vi hade varit där... hoppas det bara är en envis inflammation, men det låter också lite lustigt, eftersom hon har blivit trebet i svängar....ja, jag vet inte...jag vill bara att hon ska bli FRISK vi ska tävla i SOMMAR ju...... Vi måste ju komma i form.......

Nu hoppas jag att en natts sömn gör susen så att jag är fit for fight i morn och orkar åka in till Kistamässan.......


 
 
Ingen bild

Linda

2 januari 2009 19:09

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
Åh, vad skönt att det inte var "värre"! Operera tror jag inte att det är någon som vill. Tror du hon kan ha slagit sig när hon ramlade igenom trappan?
Hoppas du kryar på dig så pass att du kan vara med i Kista.
Kram från oss i skåneland!

 
Ingen bild

Marre

12 januari 2009 22:18

Du hann försvinna igår! Inte mycke prat...

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 30 juli 2010 11:27

Jisses vad tiden springen iväg :o) Sommaren har varit helt fantastisk och det är bara att inse att man verkligen har laddat batterierna inför hösten igen :o) Sommarcupen är igång sen ngr veckor tillbaka och i år är det ingen hit för de fyrbenta o...

Av Tina - 24 juni 2010 22:15

Massor har hänt sedan sist... Men det senaste är nog att jag äntligen fått sommarlov och att jag njuter av FULLA drag av ledigheten. I helgen bodde jag i husbil med underbara Anki och härliga Exit - värdens härligaste valp - hur cool och duktog m...

Av Tina - 11 maj 2010 17:18

Kan man välja bättre dag att vara ledig på   . Tog en njutbar sovmorgon och barnenkom iväg till skolan. Skjutsade Crille till sin skola då han skulle ha packning och ut och hajka med kanot och sova i tält i natt brrrr. Åkte sedan till klubben där M...

Av Tina - 6 maj 2010 17:40

Det är ett tag sedan man var inne och skrev. Läser mest andras....   Fick bakläxa att jag inte uppdaterat - så vad gör man inte :o)   Mycket har hänt och vi har tävlat, börjat kursat och håller även en grund 1 med Yvonne. Riktigt duktiga förare...

Av Tina - 11 april 2010 17:02

Men vilken härlig dag det har varit. Vaknade av att det var grått, grått men dock inget regn...så vi höll humöret uppe och började planera träningsplaner. Började förmiddagen med att låta Naya göra trix på altanen solen var NÄSTAN framme. Hon äls...

Ovido - Quiz & Flashcards