Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Tina - 4 mars 2009 20:08

Igår var jag hem till Malin Tångring och fick en massa hjälp hur jag ska lägga upp min träning med Nixxa.

Nixxa är en mycket speciell hund och det är ändå skönt att höra att hon är en svårt hund på ett sätt. Hon har sina egna knepiga idéer. Jag behöver fundera på var det är då vi kör bana som gör att vi tappar varandra. Jag har kommit på, med hjälp av Malin, att det är när Nixxa kommer för långt ifrån mig som vi tappar kontakten och hon letar inte efter mig och söker upp kontakten igen.

vad jag behöber jobba med är att jobba mycket med att belöna henne efter då jag släppt iväg henne på "längre hinder" som t.ex en tunnel, och sedan vara noga med att belöna henne när hon kommer ut. Belöningen ska komma när hon kontaktar mig. Hennes målsättning, måste hon förstå, är att ha kontakt med mig för att vi ska kunna köra vidare. Sedan kan jag förlänga detta och göra det med "längre hinderkombinationer" som hon ska ta själv och sedan ta kontakt med mig. Är det så att detta inte kommer att hjälpa så behöver jag ändra min tävlingshandling - genom att springa med henne hela banan så vi är nära och har tight kontakt hela tiden.

När jag har haft den härliga känslan med Nixxa, de tävlingar vi har lyckats bra på, så har vi varit sååå tighta och känslan var så härlig - Det bara flöt på och allt bara klaffade - både när jag lämnade henne och när jag plockade in henne. Är det det hon behöver så är det så jag måste hjälpa henne på banan. Jag är så glad över att Malin ser saker och ting och har idéer på vad vi kan göra åt sakerna och vil ta sig tid att stötta :o) Tack Malin :o)

Jag ska verkligen fokusera på denna träningsmetod och släppa andra saker för tillfället, nu behöver vi hitta rätt, oftare än vad vi gör - kombinationer funkar bra men då det blir fler steg och då jag behöver släppa iväg henne längre så tappar hon...... det ska vi ändar på nu... Bara hennes ben håller.... Vi värmer duktigt och använder back on track-täcke .

Vi håller tummar och tår och vi har lagtävling i april i STOKK, då ska vi vara på G, även om inte den kontaktövande träningen är klar så kan vi ändå göra det bästa av situationen på banan för lagets skull.

Naya ska få börja på valpagility på söndag, det är Malin som har den, det ska bli såå spännande. 

Ovido - Quiz & Flashcards